حرامزاده‌های «تی‌پارتی»
عدالت عدالت

فقر در ايالات آمريکا رشد می‌يابد. اداره آمار اين کشور در گزارش سالانه خود برای سال ٢٠١٠ که در اواسط ماه سپتامبر انتشار يافت، مشخص کرد که طبق ضوابط رسمی در سال گذشته ۴۶٫٢ ميليون نفر آمريکايی فقير به شمار می‌آمدند، که تعدادشان نسبت به سال ٢٠٠۹، ٢٫۶ ميليون نفر افزايش يافته است. اکنون چهار سال متوالی است که تعداد مردمان فقير به طور مستمر افزايش می‌يابد. نرخ فقر هم‌اکنون به ١۵٫١ درصد رسيده است که از سال ١۹۹۳ بالاترين رتبه می‌باشد. فقر در بين کودکان از ٢٠٫۷ درصد در سال ٢٠٠۹ به ٢٢ درصد  رسيده است. ارقام مربوط به تأمين درمانی مردم نيز دراماتيک است.

 

دنيای جوان
٢۸ سپتامبر ٢٠١١


پی‌آمدهای صنعت‌زدايی در اثر فقدان سيستم تأمين اجتماعی تشديد خواهند يافت. محافظه‌کاران دست راستی در صددند تا باقی‌ماندۀ آن را نيز از ميان بردارند.

فقر در ايالات آمريکا رشد می‌يابد. اداره آمار اين کشور در گزارش سالانه خود برای سال ٢٠١٠ که در اواسط ماه سپتامبر انتشار يافت، مشخص کرد که طبق ضوابط رسمی در سال گذشته ۴۶٫٢ ميليون نفر آمريکايی فقير به شمار می‌آمدند، که تعدادشان نسبت به سال ٢٠٠۹، ٢٫۶ ميليون نفر افزايش يافته است. اکنون چهار سال متوالی است که تعداد مردمان فقير به طور مستمر افزايش می‌يابد. نرخ فقر هم‌اکنون به ١۵٫١ درصد رسيده است که از سال ١۹۹۳ بالاترين رتبه می‌باشد. فقر در بين کودکان از ٢٠٫۷ درصد در سال ٢٠٠۹ به ٢٢ درصد  رسيده است.

ارقام مربوط به تأمين درمانی مردم نيز دراماتيک است. ۴۹٫۹ درصد شهروندان آمريکايی دارای بيمه درمانی نيستند که نسبت به سال ٢٠٠۹ تعدادشان ۹٠٠هزار نفر بيش‌تر شده است. کارگران شرکت‌های وابسته به کنسرن فورد گزارش می‌دهند که در هنگام بيماری از هيچ نوع تأمين مالی برخوردار نيستند. تنها در امور اورژانس، مخارج درمان آن‌ها از طرف دولت تقبل می‌گردد. کارگری در مورد وضعيت کارگران می‌گفت: «ما همه کاری می‌کنيم تا زنده بمانيم.» مشاغل از نظر قراردادهای تعرفه‌ای تضمين نيستند.

پرزيدنت باراک اوباما در روز کار (اولين دوشنبه در ماه سپتامبر) دفاع از آزادی ائتلاف را در صدر ليست اولويت‌های مورد نظر قرار داد. او در مقابل ١٢٠٠٠ کارگر عضو سنديکا در ديترويت مواضع خود را مجدداً مورد تأکيد قرار داد، که ايالات مجاز نيستند خودسرانه استقلال تعرفه را محدود سازند. مثلاً ايالت ويسکانسين در ماه مارس با وجود اعتراضات شديد امکانات مذاکرات در باره تعيين تعرفه در بخش دولتی را به شدت محدود کرد.

در حال حاضر «ميت رامنی» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پيش دوره‌ای درون حزبی برای رياست جمهوری، پيشنهاد می‌کند قوانين «حق داشتن کار» ايالات جنوبی به تمام کشور تعميم داده شوند. ولی اين پيشنهاد با وجود ظاهر فريبنده خود دستبردهای اساسی به حقوق سنديکايی در نظر دارد. در کشورهای آنگلوساکسون روابط کاری مربوط به طرفين تعرفه است، زيرا کنترل قانونی موجود نيست. هر جا که سنديکاها به مرحله مشخصی از سازماندهی برسند، قرارداد «Clodes Shop» را تحميل می‌کنند. طبق اين قراردادها تنها اعضای سنديکا می‌توانند استخدام شوند. شرکت در تصميم‌گيری توسط شوراهای کارگری ممکن نيست، زيرا شوراهای کارگری موجود نيستند. ولی قوانين «حق داشتن کار» در ايالات جنوبی اين قواعد را شکسته و استخدام نيروهای کارگری سازمان‌نيافته را تحميل می‌کنند. چون با قراردادهای تعرفه‌ای نه تنها سطح مزد و شرايط کار، بلکه بيمه عمر و درمانی نيز تعيين می‌گردند، لذا کارگران سازمان‌يافته در ايالات متحده آمريکا خود را متعلق به طبقه متوسط محسوب می‌دارند. آن‌ها دارای مرتبت اجتماعی کارمندان بانک‌ها و يا بيمه‌ها هستند. پرزيدنت اوباما  در روز کار تأکيد کرد که آزادی ائتلاف جامعه آمريکا را تثبيت می‌نمايد. هر کس که به مقابله با سنديکاها برخيزد، صلح اجتماعی را به خطر می‌افکند.

ارقام اداره آمار ايالات متحده آمريکا نشان می‌دهند که ارتش ذخيره صنعتی، سطح دستمزدها را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. سطح متوسط درآمد خانوارها در سال ٢٠١٠ سالانه ۴۹۴۴۵ دلار بود که نسبت به سال ٢٠٠۹، ٢٫۳ درصد کاهش يافته. ميانه آمار، درآمد خانوارها را به نيمه بالايی و نيمه پايينی تقسيم می‌کند. نرخ بيکاری در ايالات متحده بنا بر گزارش وزارت کار در ماه اوت ۹٫١ درصد بود که در بين جوانان به دو برابر و در بين سياه‌پوستان حتا به ۳ برابر می‌رسيد.

با اين‌که رکود اقتصادی سال ٢٠٠۹ از بين رفته، ولی شاخص‌های اقتصادی در آمريکا رو به وخامت دارند. صنايع خودروسازی که به شدت لطمه ديده بود، رفته‌رفته نقاهت يافت. مقر «سه غول» (فورد، جنرال موتور، کرايسلر)، متروپول صنايع خودرو سازی ديترويت، کماکان به شهر اشباح شباهت دارد. چون بهبود اقتصادی شامل حال درآمدهای پايين و متوسط نمی‌شود، بنا بر نظرسنجی روزنامه نيويورک‌تايمز و فرستنده تلويزيونی CBS روز شنبه گذشته، ۴۸ درصد شهروندان آمريکا نگرانند که به رکود اقتصادی ديگری سقوط کنند. ۵ درصد بر اين عقيده ‌اند که کشور هم‌اکنون در رکود اقتصادی غوطه می‌خورد.

در حقيقت درآمدهای واقعی نه تنها در سال گذشته، بلکه از سال ٢٠٠۷ به بعد دايم در حال پس‌رفت بود و آن هم بيش از  ۶٫۴ درصد. در مقايسه با سال ١۹۹۹ حتا ۷٫١ درصد. لذا اقتصاددان هاروارد، «لاورنس کاتز» از «دهه از دست رفته» صحبت می‌کند. او در مصاحبه‌ای با نيويورک‌تايمز گفت، نسل بعدی نسبت به نسل قبلی در مقابل شرايط بدتری قرار خواهد داشت. ترس از اين‌که فرزندان وضعيت نامطلوب‌تری از والدين خود داشته باشند، در سطح کشور گسترده است. صنعت‌زدايی رشديابنده، برگشت چک‌های بی‌محل دنيای مالی و رکود اقتصادی اخير، کشور را دچار وضعيتی کرده که به سال‌های رکود اقتصادی دهه ۳٠ شباهت دارد. نسخه‌های اقتصاددانان پرزيدنت اوباما با برنامه‌های پرزيدنت فرانکلين د. روزولت تفاوت‌های فاحشی ندارد. تنها آخرين گام بزرگ، بحران را در آن سال‌ها به پايان رساند که توليد تسليحاتی عظيم برای جنگ دوم جهانی بود.

باراک اوباما می‌خواهد با برنامه ايجاد اشتغال خود که اوايل سپتامبر اعلام کرد، مخارج بيش‌تری هزينه کند. او  قصد خود را در روز کار در ديترويت اعلام کرد: «خيابان‌ها و پل‌های ما نياز به تعمير و ترميم دارند، در حالی که يک ميليون کارگر راه و ساختمان بيکار منتظرند تا آستين‌های خود را بالا بزنند.» در مقابل، دستگاه تبليغاتی «تی‌پارتی» قرار گرفته که در نظر دارد و يا اين طور نشان می‌دهد که در نظر دارد کشور را تکه‌تکه و دولت مرکزی را تضعيف نمايد. اين گروه از منافع صنايع پرقدرت سنگين دفاع می‌کند که کماکان مايل نيست حتا يک سنت ماليات بپردازد. «جيمی هوفا» فرزند و جانشين رييس بدنام سابق سنديکای کاميون‌داران کوشش کرد تا  با لحن تندی در مقابل آن‌ها بايستد و در Motown (شهر ماشين‌ها) خطاب به کارگران گفت: «بگذار اين حرامزاده‌های تی‌پارتی را خفه کنيم!» راست‌های افراطی با ايدئولوژی خود در مورد بازار آزاد به مرز توانايی‌های خود رسيده اند. نامزد انتخاباتی آن‌ها خانم «ميشل باخ‌مان» هيچ شانسی در انتخابات ندارد. همين‌طور فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس «ريکی پری» با مشکلاتی دست به گريبان است، زيرا حمله به بيمه بازنشستگی، دولت محافظه‌کاران دست راستی را در بين رأی‌دهندگان منفور می‌سازد.   


October 6th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي